
موتورهای قدرتمند G80 — از نسخهی ۲.۵ لیتری توربو تا ۳.۵ لیتری V6 — از سیستم مدیریت موتور Smartstream T-GDI استفاده میکنن.
در این سیستم، سنسورهای دقیق نقش مغز و حواس ECU رو دارن و باعث میشن موتور در هر شرایط آبوهوایی، دقیق و بهینه کار کنه.
سنسور اکسیژن میزان اکسیژن باقیمانده در گازهای خروجی رو اندازهگیری میکنه تا ECU بتونه نسبت هوا به سوخت (AFR) رو همیشه در نقطهی ایدهآل نگه داره.
در G80 معمولاً دو تا چهار سنسور اکسیژن وجود داره (بسته به نوع موتور):
سنسورهای قبل از کاتالیزور → کنترل احتراق
سنسورهای بعد از کاتالیزور → بررسی عملکرد سیستم آلایندگی
مصرف سوخت بالا
بوی خامسوزی یا دود تیره از اگزوز
افت توان موتور
نوسان دور موتور در حالت درجا
روشن شدن چراغ چک (Check Engine)
در موتورهای توربوشارژ G80، از نوع Wideband Heated O₂ Sensor استفاده شده که دقت بسیار بالایی دارن.
تعویضشون هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر توصیه میشه.
تمیز کردن با اسپری مخصوص یا استفاده از برند اصلی Denso / Mobis بهترین عملکرد رو تضمین میکنه.
این سنسور دمای هوای ورودی به منیفولد رو اندازهگیری میکنه تا ECU تشخیص بده چقدر اکسیژن در هر واحد هوا وجود داره.
در نتیجه، تزریق سوخت و زمان جرقه بهصورت لحظهای تنظیم میشه.
در هوای سرد → چگالی بیشتر → سوخت بیشتر
در هوای گرم → چگالی کمتر → سوخت کمتر
استارت سخت در هوای سرد
نوسان دور موتور
افت توان
افزایش مصرف سوخت
ثبت خطای Intake Air Temp Sensor در دیاگ
در G80، این سنسور معمولاً داخل سنسور MAF (جرم هوای ورودی) یا روی منیفولد هوا قرار داره.
تمیز کردن MAF با اسپری مخصوص (بدون لمس المنت فلزی) هر ۳۰ هزار کیلومتر میتونه عملکرد سنسور IAT رو هم بهبود بده.
سنسور MAP فشار هوای داخل منیفولد رو اندازهگیری میکنه.
ECU با توجه به این فشار و دور موتور، مقدار دقیق سوخت تزریقی رو تنظیم میکنه.
در مدلهای توربوشارژ G80، MAP نقش کلیدی در کنترل فشار بوست توربو هم داره.
شتاب ضعیف
افزایش مصرف سوخت
ریپ زدن هنگام گاز دادن
روشن شدن چراغ چک
عملکرد نامنظم توربو
در G80، سنسور MAP معمولاً روی منیفولد ورودی یا نزدیک دریچه گاز (Throttle Body) نصب شده.
گرد و بخار روغن ممکنه باعث خطای فشار بشه؛ تمیز کردنش با اسپری مخصوص MAP هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر ضروریه.
در جنسیس G80، هماهنگی بین سنسورهای اکسیژن، MAP و دمای هوا باعث میشه موتور همیشه در شرایط ایدهآل کار کنه — چه در جاده، چه در ترافیک.
🔹 O₂ Sensor: کنترل احتراق و آلایندگی
🔹 IAT Sensor: تنظیم سوخت با دمای محیط
🔹 MAP Sensor: سنجش فشار برای تزریق دقیق سوخت
نتیجه؟
راندمان بالا و مصرف پایین
شتاب نرم و دقیق
احتراق کامل و آلایندگی کمتر
عمر بالای موتور و توربو
مسیر ورودی هوا و فیلتر رو هر ۲۰ هزار کیلومتر بررسی کن.
سنسورهای MAP و MAF رو هر ۳۰ هزار کیلومتر تمیز کن.
از سوخت سوپر و فیلتر هوای اصلی جنسیس استفاده کن.
اگر چراغ چک روشن شد، با دستگاه دیاگ GDS یا OBD-II مخصوص هیوندای/جنسیس کد خطا رو بخون تا بفهمی کدوم سنسور نیاز به بررسی داره.

وتورهای کمری — چه نسخهی ۲.۵ لیتری Dynamic Force و چه ۳.۵ لیتری V6 — از سیستم هوشمند EFI و VVT-iE استفاده میکنن.

موتورهای اپتیما (چه نسخهی ۲.۴ لیتری GDI و چه ۲.۰ لیتری توربو) از سیستم مدیریت هوشمند Theta-II Engine Control استفاده میکنن.

G90 در نسخههای ۳.۵ لیتری توربوشارژ V6 و ۵.۰ لیتری V8 عرضه میشه و از سیستم هوشمند Smartstream GDI/T-GDI Engine Management استفاده میکنه.
نظرات کاربران
نظری وجود ندارد.
برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.