
موتور CX-50 (چه نسخهی ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی، چه توربوشارژ) از سیستم Mazda Skyactiv Engine Management استفاده میکنه که با کمک شبکهای از سنسورهای دقیق، احتراق، سوخت و هوا رو در بهترین حالت تنظیم میکنه.
در واقع، دقت این سنسورهاست که باعث میشه CX-50 با وجود قدرت بالا، مصرف سوخت پایینی داشته باشه.
سنسور اکسیژن، اکسیژن باقیمانده در دود خروجی رو میسنجه تا ECU بتونه نسبت هوا به سوخت (Air-Fuel Ratio) رو در عدد ایدهآل ۱۴.۷:۱ نگه داره.
در موتورهای Skyactiv-G معمولاً دو سنسور اکسیژن وجود داره:
یکی قبل از کاتالیزور (اصلی)
دیگری بعد از کاتالیزور (برای بررسی راندمان آن)
افزایش مصرف سوخت
بوی خامسوزی از اگزوز
افت توان موتور
نوسان دور موتور
روشن شدن چراغ چک (Check Engine)
در مزدا CX-50 از سنسورهای Wideband O₂ Sensor استفاده شده که دقت بالاتری دارن و سریعتر دادهها رو انتقال میدن.
تعویض یا بررسیش هر ۱۰۰ هزار کیلومتر پیشنهاد میشه.
تمیز کردن با اسپری مخصوص اگزوز یا تعویض با برند اصلی Denso بهترین عملکرد رو تضمین میکنه.
سنسور IAT دمای هوای ورودی به موتور رو اندازهگیری میکنه تا ECU تشخیص بده هوای ورودی چقدر متراکم یا سبک هست و به همون نسبت میزان سوخت رو تنظیم کنه.
هوای سرد → اکسیژن بیشتر → سوخت بیشتر
هوای گرم → اکسیژن کمتر → سوخت کمتر
استارت سخت در صبح
مصرف سوخت زیاد
شتاب کم
نوسان دور موتور
ثبت خطای Intake Air Temp در دیاگ
در CX-50، سنسور IAT معمولاً داخل سنسور MAF (Mass Air Flow) قرار گرفته.
اگر موتور در هوای گرم بیحال شده یا در استارت سرد بد کار میکنه، تمیز کردن MAF با اسپری مخصوص میتونه مشکل رو رفع کنه.
سنسور MAP میزان فشار هوای داخل منیفولد ورودی رو اندازهگیری میکنه و ECU بر اساس اون، مقدار دقیق سوخت تزریقی و زمان جرقه رو تنظیم میکنه.
در نسخههای توربوشارژ، MAP نقش حیاتی در کنترل فشار بوست توربو هم داره.
افت شتاب
نوسان دور موتور
افزایش مصرف سوخت
روشن شدن چراغ چک
عملکرد غیرعادی توربو
در CX-50، سنسور MAP معمولاً روی منیفولد ورودی یا لوله بین اینترکولر و دریچه گاز نصب میشه.
گرد و روغن روی سنسور باعث خطای فشار میشه — تمیز کردن دورهای با اسپری مخصوص MAP هر ۳۰ هزار کیلومتر توصیه میشه.
در مزدا CX-50، سه سنسور حیاتی — اکسیژن، MAP و دمای هوا (IAT) — مثل حواس پنجگانهی ECU عمل میکنن و باعث میشن موتور همیشه در تعادل باشه.
اکسیژن: تنظیم احتراق و کنترل آلایندگی
IAT: هماهنگی سوخت با دمای محیط
MAP: کنترل فشار هوا و مدیریت توربو
نتیجه؟
شتاب نرم و دقیق
مصرف سوخت پایین
آلایندگی کم
و عمر بالای موتور
مسیر ورودی هوا و فیلتر رو هر ۲۰ هزار کیلومتر بررسی کن.
سوکت و کابل سنسورها رو از نظر زنگزدگی یا سولفاته شدن چک کن.
فقط از اسپری مخصوص MAF/MAP Cleaner استفاده کن، نه اسپری ترمز یا کاربراتور.
اگر چراغ چک روشن شد، با دیاگ Mazda IDS یا OBD-II خطاها رو بخون تا دقیق بدونی کدوم سنسور نیاز به سرویس داره.

وتورهای کمری — چه نسخهی ۲.۵ لیتری Dynamic Force و چه ۳.۵ لیتری V6 — از سیستم هوشمند EFI و VVT-iE استفاده میکنن.

موتورهای اپتیما (چه نسخهی ۲.۴ لیتری GDI و چه ۲.۰ لیتری توربو) از سیستم مدیریت هوشمند Theta-II Engine Control استفاده میکنن.

G90 در نسخههای ۳.۵ لیتری توربوشارژ V6 و ۵.۰ لیتری V8 عرضه میشه و از سیستم هوشمند Smartstream GDI/T-GDI Engine Management استفاده میکنه.
نظرات کاربران
نظری وجود ندارد.
برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.